söndag 20 september 2020

Bronnie Ware

Bronnie Ware är författare och låtskrivare från Australien. Hon har bl.a. skrivit boken: Top Five Regrets of the Dying (Fem saker döende ångrar). Det hon skriver i boken grundar sig på att hon som sjuksköterska under lång tid arbetat på palliativ avdelning. Samtalen med döende patienter ledde fram till det hon lyfter fram i boken.

Hon kommer fram till 5 olika teman om vad samtalen med dessa personer handlar om och vad de vill tala om, och gör det, i förtroende.

De säger (fritt översatt):
  • Jag ångrar att jag lät mig styras av andras förväntningar.
  • Jag ångrar att jag jobbade så mycket.
  • Jag ångrar att jag inte hade mod att sätta ord på mina egna känslor.
  • Jag ångrar att jag inte vårdade kontakten med mina vänner.
  • Jag ångrar att jag inte tillåtit mig att vara lite lyckligare.
-----------------------------------------------
Jag tänker att dessa ord borde jag låta påverka mina val och prioriteringar. Jag vet inte hur du, kära läsare, reagerar. Orden leder oss fram till allvar, glädje, målmedvetenhet och perspektivskifte. 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar