lördag 1 januari 2022

Färdkamrat

Nyårsdagen 2022

Han är dig nära, Han är din färdkamrat.

De enkla och lättstavade orden mötte mig i andaktsboken. Stinissen beskriver enkelheten i relationen med Gud.

Gud är inte bara målet för din vandring genom livet, utan han är, genom sin Son Jesus Kristus, själva vägen som du vandrar.

Det avdramatiserar hela bilden, hela livet. Jag associerar ofta till Alfons Åberg, och hans relation med sin osynlige vän Mållgan. Han finns där hela tiden. Osynlig, men verklig. 

En färdkamrat. En livskamrat. 

Vi ska gå hand i hand
genom livet du och jag.
Om det händer ibland
att vi lessnar någon dag.
Ska vi trösta varann.
Det är så det ska va.
Vi ska gå hand i hand, du och jag.


Sångens ord avslöjar en livets hemlighet, en livets enkelhet.

Gud - min färdkamrat - är inte bara slutmålet, inte bara vägen, han är själva syret, luften, den livgivande, genom sin Ande. Fader, Son och helig Ande. Alla delar finns och är nödvändiga för livet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar