söndag 6 maj 2012

Fånga dagen - eller månen


I onsdags avslutade min grabb och jag vår nybörjarkurs i kamera- och fotograferingskunskap. Det var ett litet entusiastiskt gäng som kom 3 kvällar till en lokal i Ronneby med sina systemkameror i högsta hugg. Härliga människor med ett fint och – tror jag – livslångt intresse som kommer att ge dem många roliga och avkopplande stunder. Kurskväll tre – dvs. i onsdags – inleddes med lite fotograferande i Ronneby, kring kyrkan, ån, de gamla kvarteren runt kvarnen och Mor Oliviagården. Solen stod lågt, fåglarna kvittrade och luften var mild och skön. För att praktisera temat Carpe Diem så tog jag bilden av månen, den blå himlen och träden vid porten vid gången in på kyrkans tomt. Jag tog även en skuggbild av mig själv mot en vitkalkad vägg i närheten av Masmanska kvarnen. När vi kom tillbaka till vår kurslokal skulle jag visa lite bildredigering i Photoshop och av de två bilderna gjorde jag denna och la till texten till den gamla sinatradängan Take me to the moon. Resultatet ser du ovan.

Bilden blev så där i kvalité och bildredigeringskonst, men den blev ett uttryck för just Carpe Diem – jag fick fånga dagen, ögonblicket, just i den stunden och göra någonting av den. Så vill jag göra idag också. Precis som skuggmannen på bilden som fångar månen i sitt ena armveck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar