söndag 27 maj 2012

Pingstdagen och Mors dag 2012

Båten guppar i den milda brisen vid den kala klippan där jag stigit iland. Jag blickar österut och Aspö kyrkas torn reser sig mot en gråblå himmel. Måsar, svalor och tärnor jagar varann i en lustig dans strax ovanför mitt  huvud.  Ett par män står upp i en plåtbåt rakt föröver med sina kastspön. Det ser rofyllt ut. Tärnornas dans ser lekfull ut. Sommar.

Min grabb sitter strax till vänster om mig och pluggar inför tenta imorgon. Tenta i det "mest meningslösa ämne han vet", enligt hans uppgivna konstaterande. Programvarudesign. Sol och skuggor blandar sig om vart annat.
Precis nedanför mina fötter, just i vattenbrynet, vaggar sjögräs fram och åter i en skön rörelse som påminner om meditation, stilla, följdsamt, vaggande, mjukt. Rofyllt att betrakta. Den uråldriga klippan jag sitter på har slipmärken efter inlandsisens framfart, ränderna bär snett nedåt och avslutas i vattnet. Ett tunt lager ljusgrå och gul mossa eller lava har bildats. Hur kan något växa på sten? Bakom min rygg finns det några enstaka vindkrökta tallar som utstått mängder av oväder och stormbyar. De har stått pall för trycket, både högtrycket och lågtrycket.

Jag tror inte att fiskarna därute får några napp, förresten. Ett ensligt segel i fjärran reflekterar solljuset som spricker fram mellan de dunlätta molnen. Vänder jag blicken åt söder, öppnar sig havet i all sin mäktighet och inbjudande storhet. 20 mil till Polen. Tror att jag stannar här. Det finns ingen korkek här, men väl en skön plats, en fast klippa, ett guppande hav, en rofylld utsikt.

Pingstdag - hänryckningens tid, sommartider hej hej, mors dag, söndag, soldag, båtdag, fiskedag.  Jag glömde visst att nämna om fiskarstugan rakt österut, med vita dörrar. Det här är livet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar