torsdag 12 juli 2012

Allergi

Vår- och sommartider innebär allergitider för många. Rinnande näsa och röda, vattniga ögon och trötthet som följd. Jag upplever det till viss del själv, men många andra har det betydligt värre. Det är pollenallergi. Sen är det allergi många har mot djur eller olika födoämnen som inte alls är säsongsbetonat. Men lika besvärligt. En del får dessa besvär som små, ibland kommer det på gamla dagar.

Jag har också drabbats av allergi på gamla dagar. Reklamallergi. På TV, radio och i brevlådan finns det som genererar reaktionen hos mig. Reaktionen är inte i första hand rinnande näsa och vattniga ögon, men det är en trötthet som kommer över mig när reklambladen plockas in från brevlådan eller reklamen sänds ut från en annan låda: TV:n eller radion. Reaktionen kommer varje gång, den är konkret och ytterst påtaglig. Det känns som ett osynligt, påtvingat ont som drabbar mig och resten av mina medmänniskor. Någon vill säga något till mig – i tid och otid – och helst sälja något till mig – i tid och otid – och skapa behov hos mig som jag inte har.

Botemedlet mot denna typ av allergi, vad heter det? Jag väljer pappersinsamlingen som botemedel mot pappersreklamen och fjärrkontrollens zapmöjlighet mot TV-reklamen (eller toabesök, eller läsning av en god bok) och byte till P1 på radion.

Det är skönt när allergireaktionen går över.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar