lördag 21 juli 2012

Att flyta

Jag har en liten passion i livet. Under varma och härliga sommardagar och -kvällar sticker jag ut en runda med båten och hittar en fin vik eller lägger mig bakom en holme som ger mig lä. Där kastar jag ankaret och tillåter mig själv ett bad från båten. Oftast klättrar jag ner för badstegen och lägger mig ut i vattnet på rygg och känner hur vattnet omsluter hela mig. Känslan är outstanding. Det kanske är 10 meter djupt på stället och vetskapen om djupet under mig och himlen ovanför mig är så stark. Så mycket vatten och så mycket himmel. Och så figuren i vattnet som är jag.

Att simma några varv runt båten, att känna vattnet omsluta mig, att få vara en liten del av denna storhet, att flyta på rygg och känna att vattnet bär, inte ett krampaktigt försök att hålla sig flytande, utan att kunna vara fullständigt trygg och omsluten - det är för mig en stark upplevelse. Inombords känner jag - även om det bara är 17-18 grader i vattnet - en tillfredsställelse och glädje. Något av barnets glädje. En bekymmersfrihet, en påtaglig närvaro i den stunden, att få förmånen att leva just i det ögonblicket.

Att flyta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar