fredag 6 juli 2012

Tour de France – att orka

Återigen är det dags för touren… alltså Tour de France. Det är 99:e upplagan av loppet och ca 190 cyklister gör upp om segern. Det är fascinerande att tänka att dessa killar – tjejer är inte med i denna tävling – under tre veckor avverkar 20 cykelpass genom hela Frankrike. Dagens etapp gick i slättland i östra Frankrike. De cyklade dagens etapp i ca. 50 km/h – i snitthastighet. En skön dag på jobbet.

Tänk er vilken fysisk och psykisk ansträngning: att köra 20 etapper på 3 veckor, där varje etapp är ca. 15 – 21 mil (några kortare tempo-etapper finns inlagda också, där de cyklar en och en och startar med någon minuts mellanrum)! Snacka om att orka. Man brukar säga att det är världens tuffaste tävling och den firar som sagt 99 år i år. När jag kollar Eurosports sändningar från etapperna blir jag imponerad över hur det är möjligt att köra dessa stenhårda pass så många dagar i sträck. Hur klarar kroppen det? Nu vet jag att det finns en och annan som fastnar i dopingkontrollerna, men de hör till undantagen.

Loppet fortsätter. Och i morgon börjar bergsklättringen i Alperna. Då blir det ännu värre belastning för dessa redan sargade ben. Jag vet att de gör detta frivilligt, men jag är imponerad av dem, måste jag få säga.

Och de är människor som du och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar