lördag 17 augusti 2019

En låda med lemonad (7)

En panda i hyllan. Den sitter lite snett, det ena ögat är svartmarkerat, den ser på mig med oskuldsfulla ögon och ser så där snäll ut som bara en del djur kan se ut och man får lust att krama om dem. Pandan står för natur- och djurintresset hos mig. Men även att se det alldagliga, det näraliggande i naturen och i min omgivning, och sätta värde på det. Även om långt ifrån allt i omgivningen är så "exotiskt" som en panda, så är tingen och företeelserna i den närmaste omgivningen, skatter som jag inte bara vill gå förbi utan att sätt värde på dem. Med kameran sparar jag gärna ett intryck, ett ögonblick, ett "frozen moment" som är förknippat med en stämning, ett läge, en livssituation, något som kommer i min väg. Det handlar om rikedomarna som omger oss i vardagen. Veckan består ju av 5 eller 6 vardagar, och bara en söndag. Jag vill sätta värde på alla dagar i veckan. Många - vars röster jag kan höra just nu - blåser upp fredagen som den bästa dagen i veckan (av olika orsaker), och om man gör det, kanske man missar de övriga och den rikedom de innehåller.

Livet är rikt, och fyllt av pandor som ser på oss, och som vill bli upptäckta.

--------------------------------
Här finns en förklaring till lemonadlådan:
http://bjornolof.blogspot.com/2019/08/en-lada-med-lemonad-1.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar