tisdag 20 augusti 2019

En låda med lemonad (10)

Såsom i en spegel. Den lilla dosan med en spegel handlar om ödmjuk självkännedom. Den handlar om att vi måste se sanningen om oss själva. Det avgörande i att se oss själva för att kunna se på andra på ett sunt och balanserat sätt. Tål man inte skuggorna hos andra, kanske det beror på att man inte sett sina egna skuggor. Om jag inte älskar mig själv, hur ska jag då kunna älska någon annan? Om jag inte kan se mig själv i spegeln och där se både det som är positivt och negativt, hur ska jag kunna se nyanserat på andra människor? Om jag har en realistisk bild av ljuset och mörkret i mitt egen liv, då finns det en ärlig chans att att jag kan möta andra på ett lika realistiskt sätt.

När en kvinna skulle stenas av den uppretade hopen av fariséer, fick de möta budskapet: den som är utan skuld, han kan kasta första stenen - och det blev förunderligt tyst, och inga stenar kastades, snarare tappade man stenbumlingarna på sina egna fötter.  Det är en viktig lärdom att förstå att även solen har fläckar. Även den främsta ljuskällan, med en förtärande temperatur, ändå har fläckar. Och den skiner ändå. På samma sätt kan det vara med våra liv. Självkännedom som leder till en sann och sund ödmjukhet, leder till sann kärlek och omsorg om andra, för vi är alla i samma situation och på samma nivå: vi är människor som behöver hjälp.

Spegel, spegel på väggen där, säg mig vem vackrast i världen är...
Läs mer om Bröderna Grimms saga, som de tecknade disneyfigurerna Snövit och de sju dvärgarna bygger på, och varifrån orden kommer:
>>https://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B6vit

--------------------------------
Här finns en förklaring till lemonadlådan:
http://bjornolof.blogspot.com/2019/08/en-lada-med-lemonad-1.html



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar