måndag 26 augusti 2019

En låda med lemonad (16)

Sten Selander skrev den. Dikten om staden, elaka barn, försök till försoning - och stenkulor.

Dikten heter i korthet: Spela kula:

”Vi spelade kula på torget en dag,
en liten folkskolegrabb och jag.
Jag hade väl femti, han hade fem.
Vi spelte. Och han förlorade dem.

Han snorade till och gav mig en blick,
då jag visslade överlägset och gick.
Men jag ångrade mig, när jag kom till vår port,
och tyckte det var något fult, jag gjort.

Jag gnodde tillbaka. Men ingenstans
kunde någon säga, var grabben fanns.
Jag skämdes. Jag tror, jag skäms för det än,
när jag ser dem spela kula igen.

Och jag ville ge, jag vet inte vad,
för att en gång få se den grabben glad.
Men nu är han säkert en stor, grov karl,
som släpar och sliter – jag vet inte var.

Och visste jag det, förslog det ej stort.
Man kan aldrig ändra det fula man gjort.
Man kan inte lämna kulor igen
och trösta pojkar, som stelnat till män.”

---------------------------------------------------------------------

Kulorna och dikten säger mig så mycket som sammanfattar min syn på hur saker i unga år kan påverka oss. De kan påverka oss så mycket, så att det t.o.m är svårt att hitta ut från reaktionsmönster och svängningar inom oss. Dikten säger mig så mycket om hur viktigt det är att vi pratar med våra barn och barnbarn på ett respektfullt sätt, så att barnen lär sig vad respekt, kamratskap, vänskap och medmänsklighet innebär.
Och förresten, jag och min lillebror och våra kompisar älskade att spela kula. Det är jätteroligt.

Denna text läste jag vid kaffet efter ett barndop för lille Ludwig, texten berör oss alla som möter barn:

ETT BARN

Ett barn som kritiseras - lär sig att fördöma.
Ett barn som får stryk - lär sig att slåss.
Ett barn som hånas - lär sig blyghet.
Ett barn som utsätts för ironi - får dåligt samvete.

Men ett barn som får uppmuntran - lär sig förtroende.
Ett barn som möts med tolerans - lär sig tålamod.
Ett barn som får beröm - lär sig uppskatta.
Ett barn som får uppleva rent spel - lär sig rättvisa.

Ett barn som får känna vänskap - lär sig vänlighet.
Ett barn som får uppleva trygghet - lär sig tilltro.
Ett barn som blir omtyckt och kramat -
lär sig att känna kärlek i världen.

(skriven av Dorothy Law Holte, amerikansk författare, död 2005)

--------------------------------
Här finns en förklaring till lemonadlådan:
http://bjornolof.blogspot.com/2019/08/en-lada-med-lemonad-1.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar