söndag 25 augusti 2019

En låda med lemonad (15)

En liten plåtburk med plåtlock, av gammalt snitt, finns i min lemonadlåda. Vad symboliserar den? Jag kan enkelt uttrycka det med ordet Tacksamhet. Tacksamhet för att utvecklingen inom läkarvetenskapen gått framåt. När jag var liten, hade jag allergi, hösnuva, och eksem. Somrarna var oerhört jobbiga för mig, särskilt den tid då gräset och vassen blommade, eller när jag vistades i hus där det fanns hästkläder eller katthår. Jag mådde riktigt dåligt. Näsan rann, jag blev trång och pipig i halsen, och ögonen - det var det värsta - rann, svullnade och jag hade jätteproblem med solljuset som stack i ögonen. På den tiden, säg att jag var 8-15 år, fanns det inga bra piller att ge den som hade allergi. Det var - de senare åren - möjligt att få en cortisonspruta och då blev det lite bättre. En tid. På senare år har det kommit allergimediciner som man inte ens blir trött av, och som hjälper! Tack! Tänk att man kan vara i princip besvärsfri, även efter midsommar när gräset blommar, gräsmattan klipps och att det dessutom funkar att klappa katter och sen tvätta händerna och det blir ingen reaktion överhuvudtaget. Det är underbart och en stor källa till tacksamhet. Eller för den som lider av björkblomningen tidigt på sommaren - tänk att få uppleva våren utan att må dåligt! Det är stort!

Jag tror att jag delar tacksamheten med alla som har en kronisk sjukdom eller åkomma, eller ständig värk, eller varit ute för en olyckshändelse. Och att man inte bara tar det för givet att det finns medicin. Tack alla forskare!

Tacksamhet - en fin känsla.

--------------------------------
Här finns en förklaring till lemonadlådan:
http://bjornolof.blogspot.com/2019/08/en-lada-med-lemonad-1.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar