torsdag 29 augusti 2019

En låda med lemonad (19)

BP-märket längst ner i mitten av lemonadlådan, är ett märke (en pin) som jag fick på en BP-mack när jag var liten. Av någon anledning sparades den i någon låda och när jag återfann den efter min mammas bortgång 2015, kändes det väldigt speciellt att se den och minnen spelades upp om hur vi som grabbar (min lillebror och jag och andra kompisar) cyklade ner till bensinmackarna i stan för att få klistermärken och andra kännemärken med mackarnas företagsnamn. För mig var det extra mycket värt när jag fick tag på dessa från BP, eftersom det är mina initialer. Mina bröders initialer också. Förutom klistermärken till våra cyklar och det här lilla plåtmärket med BP och den rutiga flaggan, fick jag också en gång en BP-björn med en liten kedja, för att kunna ha den på en nyckelring. Små fina ljusglimtar från historien. Att BP (British Petroleum) många många år senare skulle vara inblandat i miljöskandaler och sådant, var jag lyckligt ovetande om vid den tiden av mitt liv.

Den "lyckliga" barndomen, är kanske en schimär, men en hjälpande faktor för att känna lycka, är ju att inte behöva vara medveten om alla aspekter på alla företeelser runt omkring oss och börja oroa sig för dem. Och så måste det få vara i livet. Låt barn vara barn, de hinner bli vuxna!!! Överför inte all din vuxna oro till dina barn (fobier, skuldkänslor och annat).

När man blir vuxen, ökar medvetenheten och vi måste förhålla oss till alla andra sidor av saker och ting. "Lyckligt ovetande" är ju ett välkänt uttryck. Men innerst inne tror jag att det finns möjlighet att hela livet känna en "barnets oförfalskade glädje" och känna en grundtrygghet i tillvaron. Jag tror det var tänkaren och komikern Tage Danielsson som en gång sa: att vara medveten om sakernas tillstånd i världen, men aldrig förlora glädjen. Det är en levnadskonst.

Och jag tror att det finns hjälp för oss att finna och känna trygghet, om vi sträcker oss utanför oss själva och söker de värden som består i tid och evighet.

I den gamla Boken läser vi:
Gläd er alltid i Herren. Än en gång säger jag: gläd er!  Låt alla människor se hur vänliga ni är. Herren är nära. Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse.  Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Fil. 4:4-6)

En sak till, med tanke på BP-märket och associationen till bilar och mina initialer, är att jag tyckte det var så roligt att  säga: ha alltid BP i tankarna. En del fattade, andra inte. Jag tycker fortfarande att det är roligt att säga det. 😅😃 Och bl.a därför skulle det kännas konstigt att byta efternamn.

--------------------------------

Här finns en förklaring till lemonadlådan:
http://bjornolof.blogspot.com/2019/08/en-lada-med-lemonad-1.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar