torsdag 15 augusti 2019

En låda med lemonad (5)

I min beskrivning av lemonadlådan på min vägg har jag kommit till mobiltelefonen. Den finns med här som en symbol för teknikutvecklingen som vi varit med om de senaste 20-30 åren. Jag minns på 80-talet när de första "mobiltelefonerna" kom in i våra liv. Det var sådana där stora grejer med sladd, med en stor låda som var placerad mellan sätena i taxibilar jag körde i Nyköping. Våra barn och unga idag skrattar nog om vi benämner dem som "mobiltelefoner", men det var så det var. Stora, klumpiga och extremt dyra i inköp och i användandet. Jag vet extrachaufförer som använde dem som privattelefon och fick på pälsen ordentligt av taxiägaren efter att saftiga räkningar damp ner från operatörerna. Utvecklingen har gått framåt i alla avseenden, både vad gäller storlek, kostnader, tillgänglighet, funktionalitet, utseende och tjänsteutbud. Allt har blivit mindre och mindre, snabbare och snabbare, och det finns fler alternativ på alla områden - så många alternativ att vi inte ens hinner med att ha koll på allt som finns. Den gamla Ericsson-telefonen på bilden är ett uttryck för min fascination och häpnad över hur snabbt utvecklingen gått. Det är lätt att tappa bort sig i denna snabbhet och det utbud som står oss till buds idag - på alla områden. Ord som funktioner, e-tjänster, tillgänglighet, 24 7, webb, internet, dark webb, deep webb, virus, spam, sms, mms, chatt m.m. m.m. överöses oss hela tiden. Hur långt kan det gå? Hur långt får det gå? Hur förhåller vi oss till all denna vardagsteknik? Hur förhåller jag mig till det?

När allting går snabbare, ska jag också gå snabbare? Eller ska jag välja en annan väg? Har vi något val? Det tror jag. Jag tror också att om min gamle far skulle komma tillbaka till denna värld nu (han lämnade denna värld 1984), skulle han inte förstå hur allting har förändrats. Och skulle inte kunna fatta hur världen krympt.

Tekniknörd? Nej, jag tror inte det. Jag tror att en balans mellan det gamla och det nya är den mest sunda inställningen. Vi kan inte förneka och förkasta t.ex internet, det skulle vara samma sak som att försöka förneka elektriciteten - det vore väldigt dumt. Istället måste jag och vi lära oss att förhålla oss till allt nytt på ett sunt och vaket sätt.

En annan aspekt på detta med mobilitet är att det alla tider på dygnet, och överallt i världen, pågår  aktivitet, om än osynlig för blotta ögat. Det sänds ljudsignaler, ord, musik, tankar all over the world. Det finns en osynlig värld och verklighet, och denna osynliga verklighet kan vi uppfatta om vi har en mottagare för den. Denna tanke borde kunna bli en tankeställare för den som förnekar det som inte syns. Det osynliga är minst lika verkligt som det synliga. Vi måste bara vara mottagliga och öppna för det.

Jag avslutar för idag med en vers från en låt som en god vän skrivit, låten heter Smartphone blues:

Now, if you got a smartphone of your own
I hope you get the message from this song
you have to be smarter than your phone.

Och den kan du lyssna på, på denna webbsida: www.ontheroadmusic.se (länk till höger på den sidan)

--------------------------------
Här finns en förklaring till lemonadlådan:
http://bjornolof.blogspot.com/2019/08/en-lada-med-lemonad-1.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar