I annons på dn.se tar jag del av denna historielektion:
Från en liten brödbutik utanför Parma till världsledande pastatillverkare. Bakgrunden till Barilla är en fascinerande resa genom tre sekler.
– Pappa gav oss tre bröder en tro på sanning och inte minst historia som vår styrka. Det är en fin historia som skapades av många starkt passionerade personligheter, men hela tiden med ambitionen att göra gott, säger Luca Barilla, fjärde generationen pastamakare från Parma.
Pietro Barilla var en driven ung man med starka känslor för grödor, i synnerhet vete som han menade var en välsignelse för mänskligheten. Så kanske var det bara en tidsfråga tills han en solig septemberdag år 1877 äntligen kunde öppna sin kombinerade lilla bröd- och pastabutik i samhället Ponte Taro strax utanför Parma. Staden och trakten i den bördiga italienska regionen Emilia Romagna har blivit något av en världskänd gastronomisk kelgris tack vare sina högklassiga produkter; de lufttorkade skinkorna, parmesanosten – och den stora variationen av vackert formade pastavarianter.
Pasta skulle snart bli Pietro Barillas brödföda. Varje dag såldes runt 50 kilo pasta som tillverkades direkt i butiken i en press av trä. Pietros passion för det rena råvarorna och goda hantverket skulle snart fortsätta genom generationerna. Sönerna Riccardo och Gualtiero tog över familjeföretaget 1910 och startade snart Barillas första renodlade pastafabrik. Här kunde 80 anställda göra 8 ton pasta och 2 ton bröd per dag tack vare nya, innovativa bakugnar.
Knappt 30 år senare uppfann Barilla en maskin som var en kombination av både mixer, knådare och press. Och snart blev Barilla först i världen att färdigpaketera pasta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar