söndag 18 juli 2021

Visste du detta (23)? Metanoia

Metanoia, en omskrivning av grekiska μετάνοια, betyder eftertanke eller borttanke, med meta som betyder "efter" eller "bortom" och nous betyder "sinne". Det förstås allmänt som "en transformativ hjärteförändring; särskilt: en andlig omvändelse".  (Wikipedia)

Stinissen talar om att omvändelse på grekiska heter metanoia. Det innebär alltså att få andra tankar, förvärva djupare insikt, bli medveten. Det är en ständigt pågående process. Människans hem är i Gud som bor i hennes innersta. Din omvändelse består i att bli medveten om den verklighet du lever i. Det är i bön och tystnad som dina ögon kan öppnas. Omvändelse leder dig inte till något främmande och okänt, du går mot din längtans innersta mål.  

Detta stämmer väl in i Hellstens ord: Jesus var inte troende, han var medveten. De orden kommer till mig som en insikt, vilken jag önskar ska fördjupas inom mig. En insikt som landar inom mig varje dag, i mitt tänkande och varande. Att få vara trygg och medveten om närvaron



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar