måndag 24 december 2012

Julafton kl. 8.30

Julen är här. Snön ligger vit på taken. Och på marken också för den delen. Kvicksilvret ligger kring -1 gr Celsius. Småfåglarna dansar sin lustiga dans.  Plogbilen körde just förbi. På bordet vid vilket jag sitter är de fyra ljusen tända med siffrorna 1, 2, 3 och 4 fortfarande synliga. Vi har haft dem tända lite för lite i år. Det är lugnt där ute och här inne råder tystnad och ro. Sillen är inlagd, risgrynsgröten är kokad, skinkan griljerad och ätklar. Knäcken avsmakades igår kväll till allas förtjusning. Madrasser togs ner från vinden till barn (som nu är vuxna) som ska sova över. Alla verkar sova sin skönhetssömn just nu. Utom jag förstås, jag sitter ju här. Men det är skönt att sitta här alldeles solo. På julafton. Och titta ut på snön. Och lyssna på tystnaden och höra ”sounds of silence” i mitt hem och i mitt inre.

Julen är här och lyser frid på jorden
Glädjen är stor i ett barns klara ögon bor den
Julen är här i våra mörka länder
Kom, låt oss ta varandras händer när julen är här.

Och jag vill tända en stjärna till  
den som har frusit och gått vill i världen
För den som inte finns hos oss tänder vi nu ett bloss
brinner en låga klar, Kom hit, här är den:

Julen är här och lyser frid på jorden
Glädjen är stor i ett barns klara ögon bor den
Julen är här i våra mörka länder
Kom, låt oss ta varandras händer när julen är här.

(text: Sölve Rydell)

Idag blir det enkelt julbord, Kalle Ankas julhälsning på TV, Svensson Svensson firar jul, julklappsutdelning och julgrötsätande med tillhörande skinkmacka. Allt paketerat i rött med julmusik i bakgrunden, doftande levande ljus och barn och vuxna i en skön mix.

Tack för julen. Och fortsatt GOD JUL till alla därute!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar