lördag 15 december 2012

Lök

Tänk dig att vara lök. Där finns det yttre skalet och det krydd-, smak- och märgstarka inre. Det är egentligen inte det yttre som tilltalar eller intresserar oss, utan det inre. Lök är billigt och inte speciellt attraktivt, intressant eller på annat vis spännande heller. Lök är lök, helt enkelt. That´s it. Och varje veckohandling är det samma visa: vi köper lök. Vi tränger lök, som norrmannen säger, dvs. vi behöver lök. All we need is lök, som Beatles skulle ha uttryckt det. Alla behöver lök, alla köper lök. Men ingen pratar om lök, ingen diskuterar lök (i alla fall inte i de sammanhang där jag rör mig), ingen verkar vara särskilt upphetsad över just LÖK. Ändå finns den hos oss alla, dess existens och dess oändliga värde p.g.a. sina mycket speciella egenskaper är odiskutabel och ifrågasätts av INGEN! Fascinerande.

Såna människor har jag mött genom livet. De är inte särskilt fascinerande, de är inga som man direkt uppmärksammar, man har ingen direkt orsak att diskutera eller prata om dem, de har ett enkelt yttre och de har ett inre med olika skikt och lager. Precis som en lök. Men de finns där, de FINNS hela tiden och överallt. Och de är oumbärliga, vi kan inte vara utan dem, de behövs i varje sammanhang, vid varje måltid, vid varje satsning, i alla arbeten... Fascinerande att tänka på den betydelse de har i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Man märker dem kanske inte förrän den dagen då de inte längre råkar dyka upp. Och den dagen kommer vi att utropa - precis som vi gör när vi glömt att använda lök i maten: "idag saknas han", "idag saknas hon"! 

Det är läge att slå ett slag för löken! Ett kraftfullt slag. Jag utlyser en LÖKENS DAG! En dag för alla doldisar runt omkring oss, som bara finns och ger av sitt inre. Och kanske är du en sådan, kära läsare? Som sätter smak och färg på din omgivning utan att du vet om det? Var stolt över det.

På torsdag tror jag att jag ska köpa några stolta lökar när jag veckohandlar! Och jag ska nog ge lökarna en applåd någon gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar