onsdag 22 september 2021

Hängivenhetens lovsång och konsekvens (4)

Jag utgår från en dikt som heter Hängivenhetens lovsång, som finns publicerad här på denna bloggsida (öppnas i nytt fönster): https://bjornolof.blogspot.com/2019/11/hangivenhetens-lovsang.html 

Och i en serie inlägg kommer jag kommentera de olika delarna och verserna i dikten.

Andas ut mitt hjärta,
idag är en ny dag.

Du kan andas ut. Det är en annan dag idag. Denna är ny. Det som var svårt igår, kommer idag i ett annat ljus, i ett annat läge. Det är som att en ny dag betyder: ny energi, nytt perspektiv, ny inriktning, solen har gått upp igen och jag kan välja förhållningssätt till människor och förhållanden omkring mig. 

En ny dag innebär ju att den som var igår, är passerad och i en mening gammal. Och därför kan mitt hjärta andas ut. Jag gör det nu. Och andas in den nya dagen. En dag med nya möjligheter och öppningar. En del vägar kanske kommer stängas, och andra öppnas för mig. Och för dig. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar