lördag 25 september 2021

Hängivenhetens lovsång och konsekvens (7)

 Jag utgår från en dikt som heter Hängivenhetens lovsång, som finns publicerad här på denna bloggsida (öppnas i nytt fönster): https://bjornolof.blogspot.com/2019/11/hangivenhetens-lovsang.html 

Och i en serie inlägg kommer jag kommentera de olika delarna och verserna i dikten.

Ni, mina ögon,
se det som är fördolt.

Bild från pixabay.com

Vi är många som ser det uppenbara. Ett träd, en båt, en bil, en cykel, ett basebollträ, en fotboll, en man, en kvinna, ett barn. Jag kan se dessa ting och endast se det som är konkret och synbart för alla. Men vad dessa saker är mer än det synliga, det är detta som min bön tar fasta på: att se det som är fördolt. Trädet har ett rotsystem som är fördolt för mina ögon, det har inom sig sav som stiger uppåt, och ut till alla grenar, kvistar och blad, osynliga “ledningar” som fungerar oavsett någon publik. En båt, en bil och en cykel är ytligt sett bara just detta: kommunikationsmedel som används för att ta mig från punkt A till punkt B. Den glädje och den frihet dessa ting förmedlar till sin ägare, är fördold. För att se allt som dessa ägodelar står för, kräver att man stannar upp och begrundar, betraktar och tar sig tid att reflektera över allt bakom och bortom plåten, däcken, motorn, plasten och kedjeskyddet. Fotbollen och basebollträet likaså. Lädret och träet är det uppenbara, men vad betyder dessa saker för dem som använder dem? Vad står de för egentligen? All den glädje, gemenskap, svett, kamp och hängivenhet som döljer sig bakom orden och tingen - de syns inte, men de känns, de betyder allt för vissa människor, för övrigt för väldigt många människor. 

Och när det gäller kvinnor, män och barn, med ett ord: människor, kan vi med ögonen se deras kroppar, utseende, kläder och beteende. Men människor är så mycket mer än deras yttre. Deras inre universum syns inte, det hörs inte, men det är egentligen det som är människan i sin djupaste och verkliga betydelse. Varför gör hon som hon gör? Varför säger hon som hon säger? Varför är hon den hon är? Handen på hjärtat: vad gör människan till människa? Att se det som är fördolt - det är det avgörande. I alla fall en väldigt viktig orsak. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar